Ösztöndíjak mint támogatások: esélyteremtés a gyerekekre irányulva, a családra építve

20150729_093338-e1438197469418-614x1024

 

Az Igazgyöngy Alapítvány évek óta visz egy ösztöndíjprogramot. A program civil támogatók segítségével fut, ebben a tanévben 65 gyerek kapta, 11 településen. A program sikeres, önmagában is, ám az alapítvány komplex esélyteremtő stratégiájába ágyazva a legsikeresebb, mikor több irányú hatás is segíti a gyerekek tanulását, és mérsékli a pozitív hatások helyi amortizációját.

 

1xckok

 

Hogy miben különbözik az államilag elérhető támogatásoktól? Nos, leginkább abban, hogy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek kapják (vagy olyanok, akiknek az életében a hátrányos helyzet jogszabályi újradefiniálása után sem változott semmi) és nem bizonyos tanulmányi eredmény fölött lehet elérni, hanem a legjobbak között kell lenni a településen. Ha ez hármas, akkor az is kaphatja. És még abban is különleges, hogy a hónap utolsó hetében kapják, amikor a családi költségvetésből már nem nagyon futja semmire. Ekkor keresi fel a mentor a szülőket, és a begyűjtött információk alapján megbeszélik a hónapot. Ebben a tanulmányi eredmény, a magatartás, a szülők közösségben való működése is fontos szempont.

A program együttműködést feltételez az iskola, a gyermekjólét (és minden más olyan intézmény, ami kapcsolatban van a családdal,) a család és a koordináló civil szervezet között. Folyamatosan finomítgatjuk, hogy a legjobban hasson. Sok helyen már a pedagógusok is építenek az ösztöndíjprogram pozitív hatására, megerősítik, használják a nevelésben. A közösségben is igyekszünk kihangosítani, fotós tablón ott láthatók az épp aktuális ösztöndíjasok a kultúrházban, és sok „extra” dolog is jár nekik, pl. kirándulás, táborozás, stb., persze, csak ha jól teljesítenek.

 

IMG_6421

Tulajdonképpen nem is a gyerek, hanem a család ösztöndíja. Többnyire az alapszükségletekre fordítják. Ám az üzenete erős: nemcsak a gyerekben, hanem a család minden tagjában azt erősíti, hogy a tanulás javít az élethelyzeten. Beépítettünk egy un. „ösztöndíj-előszobát” is. Ez az ösztöndíj felét jelenti, és azoknál a gyerekeknél alkalmazzuk, akik érzékelhetően jobban igyekeznek, már javul is az eredményük, de még nem tudnak bejutni a programba. Őket bíztatjuk ezzel, sokukat sikeresen.

A cikksorozat korábbi részei

Adományozzunk lakástextileket, hogy élhetőbbé tegyük a mélyszegénységben élők otthonát

Élelmiszeradományokkal a gyermekszegénység ellen

Adományozzunk iskolaszereket oda, ahol ez szeptemberben hiányozni fog!

Háztartási gépek, mint adomány, avagy hogyan lesz igazi segítség az adományból?

Hogyan adományozzunk? III. – Bútoradományok

Hogyan segítsünk a gyerekeken? – II. rész

A gyerekek segítése – I. rész

Hogyan segítsek? – Hogyan adományozzunk III.

Hogyan adományozzunk II. – A ruhaadományok célbajuttatása

Hogyan adományozzunk? I. – Használt ruhák

Tanuljunk adományozni

Verseny is ez, hiszen félévente értékeljük újra, és akit „leelőztek”, annak a helyét átveszi a jobban teljesítő. Szép kerek a történet így, nem kell hozzá más, csak a támogató, a mentor, a tehetséges gyerek, akit segítség nélkül bedarál a nyomorúság, és egy partneri együttműködés. A program sikerét bizonyítja az, hogy ahol elkezdtük, abban a faluban az ösztöndíjasok átlaga az alig hármasról 4,2-re emelkedett.

Vannak már középiskolásaink is. És van egy kiemelt ösztöndíjunk is, ahol a támogatók a szakmaszerzésig vállalták, hogy támogatottjaik mellett maradnak.

 

dav

 

Eleinte sok volt a konfliktus, amíg a szabályokat mindenki meg nem értette. Leginkább az „én gyerekem is rászoruló” érv mentén értelmezve a dolgokat. Aztán konfliktus volt abból is, ha valaki kiesett. Főleg, ha nem a tanulmányi eredmény miatt, hanem a szülők közösségi működése miatt, pl. bűnözésnél, vagy olyan konfliktusnál, ami rendőrségi beavatkozást igényelt. És persze külön feladat nekünk az is, hogy a programból való kiesés esetén a szülők ne mindig másban keressék a hibát, hanem reálisan nézzenek szembe a gyerekük teljesítményével, viselkedésével.

Mert az Igazgyöngy-ösztöndíjas gyerek példa kell, hogy legyen a közösségben. És itt bizony van egy nagy rés. Mert sok szülőnél pl. nem probléma egy durva verekedés a gyerekek között, mert az ő életükben gyakori az agresszióval elrendezett konfliktus, és nem értik, miért akkora probléma nekünk, hogy ezért kitesszük a programból a gyereket. De újra és újra elmagyarázzuk, következetesen ragaszkodva az alapelvekhez, a közösség segítségét is kérve, hogy értsék. Mert a közös célunk az integráció. Tanulásban, kommunikációban, egymáshoz való viszonyulásban, no meg a jogkövető magatartás terén is.

Ez is egy elem a fejlesztő segítségnyújtásban. Családra és egyénre szabott, és a problémára, amiben élnek. Ezért működik. No meg azért, mert sok támogató érti: segítség kell, fejlesztés, támogatás. A gyerekekre irányulva, ám a családra építve.

L. Ritók Nóra

A szerző az Igazgyöngy Alapítvány alapítója. Fotók: Igazgyöngy Alapítvány

 

tetszett_a_cikk3

 

  • diverse

    1. A városfejlesztés nem a kormány, hanem a főváros hatásköre. Számtalan példa bizonyítja, hogy az ilyen döntések kiérleléséhez évek, évtizedek kellenek; a döntéseket az érvényes tervezési rendhez igazodva kell meghozni, mérlegelve a beavatkozás hatását a város egészének szövetére. Az illetékes testületek feje fölött véghezvitt kormányzati beavatkozás ezeket a szempontokat semmibe vette, közérdeket sért és rossz fényt vet demokratikus intézményeink működésére.

    (bővebben:http://bit.ly/1m6KwST; még bővebb: http://bit.ly/1kJnaRR; tudományos mélységben:http://bit.ly/1oPfLIv)

    2. A Városligeti építési szabályzat tervezési programját több kormányhatározat determinálja. A tervezés során cél volt a közgyűjteményi együttes számára olyan helyeket kijelölni, amelyek ma is burkoltak, vagy beépítettek, a liget zöldfelülete összességében pedig növekedjen. A terv készítésével párhuzamosan zajlik a partnerségi egyeztetés, a beérkezett vélemények 99%-a elutasítja a terv koncepcióját: kártékonynak tartja a turizmus koncentrálását a Ligetben, a tervezett múzeumokat meglévő és felújításra váró épületekben helyezné el, melyekben bővelkedik a főváros, ellenzik, hogy a Városligetet további intézmények terheljék. (bővebben:http://bit.ly/1p5rX5j; még bővebben: http://bit.ly/1hyhrnC; tudományos mélységben: http://bit.ly/SoZOdY)

    3. A budai Vár egy anakronisztikus korábbi állapotának helyreállítása, a kulturális intézmények eltávolítása visszás képet fest hatalom és kultúra viszonyáraól a mai Magyarországon. Erősen kérdéses, vannak-e előnyei a muzeumok közös elhelyezésének: miért növelné a látogatási hajlandóságot és a Budapesten töltött időt, ha azok egy helyen találhatók. A Városliget rehabilitációját sem a nagyléptékű, új beruházások szolgálják, a Ligetet talán mint Ligetet kellene helreállítani és gyarapítani. Múzeumi negyedek más európai fővárosokban is előfordulnak, ott azonban a gyűjtemények bővülésének évszázados, organikus folyamata hívta létre őket, vagy kisebb méretűek, és nem kizárólag állami beruházásból jöttek létre. (bővebben:http://bit.ly/1hX5eU7; még bővebben: http://bit.ly/1l4xb0C)

    4. A Városliget Építési Szabályzatban is megfogalmazott programja ellenkezik az elfogadott Budapesti Városfejlesztési Koncepcióval: a turisztikai desztinációkat nem decentralizálja, hanem egy helyre koncentrálja. A zöldfelületi rendszer alapvetően rekreációs funkcióját nem növeli, hanem csökkenti. Barnamezős beruházások helyett kialakult zöldterület beépítettségét növeli. A főváros történeti magjában de különböző városrészekben elhelyezkedő kulturális klaszterekben pl. a Várbazár, a Millenáris területén (a bontás alatt álló Ipari Minisztérium mögötti óriási “M” csarnokban, a Kilián laktanya hatalmas műemléki épülete az Iparművészeti Muzeum szomszédságában a Népliget területén és más, múzeum számára alkalmas helyszínek hasznosításával többet nyerne a főváros kulturális arculata, idegenforgalmi vonzereje, és a Városliget is megmenekülne. (bővebben:http://bit.ly/Sr6hVF; még bővebben: http://bit.ly/1oUYjC8; tudományos mélységben:http://bit.ly/1oPiX6S)

    5. A Városliget szerepe az, hogy zöld legyen. Ez az egyik legelső és legszebb példája azoknak az európai nagy közparkoknak, amelyek a polgárosodás folyamatában keletkeztek a 19. században. Egyszerre szolgálják a találkozást a természettel, valamint a demokratikus nyilvánosságot. (bővebben: http://bit.ly/1pPOYJl; még bővebben: http://bit.ly/S7c7uR; tudományos mélységben:http://bit.ly/U7RzV1)

    6. A Városligetet évente kb 4 millióan látogatják, a látogatók célja elsősorban a passzív rekreáció, amelyhez csendre, zöldre, nyugalomra van szükség. Elsősorban a környező, súlyosan légszennyezett kerületek lakói látogatják. Kedvenc helyszíneik a Vajdahunyad vár, a tó és a Királydomb. Nem új nagylétesítményeket hiányolnak a Ligetből, hanem a WC-ket, a padokat, és a gyep stb állapotát. (bővebben: http://bit.ly/1ufr6Bu; még bővebben: http://bit.ly/1rKAnDO; tudományos mélységben: http://bit.ly/1tCEXzE)

    7. Az egész Liget Budapest koncepciót súlyos környezetvédelmi, gazdasági és városépítészeti hibának tartjuk, de a legnagyobb baj a Nemzeti Galéria Városligetbe telepítése lenne. Ez a lépés lehetővé tenné, hogy a Várat intézményekkel teli, halott hivatali negyeddé alakítsák, ahová a nagyközönség bejárása az aktuális biztonsági szolgálatok kényétől és kedvétől függ. A kérdés tehát, hogy halott, elzárt hivatali negyedet akarunk látni a Várban, amely drága és soha nem fog megtérülni, vagy egy „polgárvárost”, amely még a Városliget zöldterületeit sem fenyegeti. (bővebben: http://bit.ly/1mPdOqJ; még bővebben: http://bit.ly/Tc9WHF)

    – Az oldalon elérhető információkat bátran másold, sőt bíztatunk is rá! Annyi kikötéssel tedd, hogy a weblapon található összes szellemi termékekre a CC BY-NC-ND 2.5 HU licenc (http://bit.ly/1kbNzNW) vonatkozik (megoszthatod, ne változtasd, ne add el, nevezd meg). Ha egy teljes konklúziószintet másolsz, ezt a nyilatkozatot is másold vele! A megnevezés kötelezettsége alól kivételt képez, ha egy progresszív tájékoztatónak csak egyes pontjait kívánod másolni (pl. online vitákban történő használathoz).
    – Használnád a módszertant? Hajrá! Módszertani segédlet: http://bit.ly/1u0KfXx
    – Etikai kitekintő: http://bit.ly/1nDA3F6
    – Transzparencia: http://bit.ly/1hssa2X
    – Szeretnéd, hogy a te témádban is készítsünk progresszív tájékoztatót? Írj nekünk a progresszivtajekoztatas(KUKAC)gmail.com-ra! Kérdés, kérés, hibabejelentés, csatlakozás a csapathoz ugyanitt.
    – Weblap: http://progresszivtajekoztatas.hu

    • Kim Cat

      A szakmai egyeztetések helyett már megint külön fórumokon zajlanak a lakosságnak szóló ismertetések, hiszen az átlagember miért is gondolná, hogy a kormány ilyen nagyszabású terve mögött semmilyen tervezés nincs, és nem kellene rögtön elhinni egy parkrombolásról, hogy ez tökéletes lesz az idegenforgalom szempontjából.

  • István Tamasi

    Tessék megérteni, hogy Szotyialista Mutyisztánban a platán- és egyéb fák zöldjével egyenértékű ha a felépítendő épületek falát zöldre festik! Nem hallottak még a liba-ló vegyeskolbászról? Egy liba- egy ló, azaz egyenlő az arányuk.