Hogyan adományozzunk? – Társadalmi szerepvállalás a céges világban

IMG_2158

 

A társadalmi szerepvállalás, a CSR egyre inkább elterjed az üzleti világban. A nagyobb, nemzetközi cégeknél ezzel már külön munkatársak foglalkoznak, de itthon is egyre fontosabb. Elvárás lett, mint egy „etikai kódex”, hogy segítsenek a cégek is a világ jobbá tételében, a társadalmi problémák megoldásában.

 

 


A paletta persze széles, és mindenki talál a profiljába illeszkedőt, az egészségügytől a zöld programokon át az állatvédelemig, vagy a sérült emberek beilleszkedésének segítésétől az egészséges életmód támogatásáig.

A szerepvállalás egy része tevőleges bekapcsolódást jelent, a cégek vezetése felől elvárás, hogy a dolgozók személyes részvétellel vegyenek részt a tevékenységben. Ezek az un. CSR napok, amikor odamennek, ahova a segítséget szánják, és dolgoznak, vagy valamilyen aktivitást szerveznek.

 

IMG_2141

 

Nos, itt kezd azonban megbicsaklani a társadalmi szerepvállalás üzenete. Mert az ezt is bevállaló cégek zöme a fővárosban van, és a „lélektani” határ, ameddig szívesen utaznak, az max. 100 km. Azok a helyszínek, problémák, szervezetek, akik ezen kívül vannak, vesztesei lesznek a történetnek, akik belül, azok pedig túlságosan is keresettek, ami így arányvesztéshez vezet. Hiszen nincs semmiféle összehangolás ebben, nem is lehet, ezek egyéni, céges döntések, akciók, ám nincsenek arányban a felmerülő problémák súlyával.

A segítség a fővárosba és vonzáskörzetébe összpontosul, ahol talán minőségileg más problémák vannak, a vidék pedig elesik ettől, hiszen messze vannak, a leszakadó térségekben, ahol nincsenek cégek sem, nemhogy társadalmi szerepvállalás. Jól emlékszem elinduló céges kapcsolatokra nálunk is, amelyek azzal szakadtak félbe, hogy túl messze vagyunk a fővárostól.

És ezekbe a CSR napokba még egy másik dolog is beleszól. Az, hogy a szervezők ezeket a napokat csapatépítő jellegűnek is szánják. Ez pedig nagyon félreviheti a dolgot. Mélyen az emlékeimbe égett az a beszélgetés, amit egy nagy cég CSR napját szervezővel folytattam. Meghívást kaptunk egy ilyen napra, ám amikor az általunk képviselt problémát, a gyerekszegénységet felvetettem, félbeszakított, hogy ezt azonnal felejtsem el. Ők nem sokkolni akarják a kollégákat, ez egy vidám nap lesz, ahol jól akarják érezni magukat, és ebbe ez a téma nem fér bele. A helyzet nem lett jobb, mikor a roma integrációt említettem, na, ez meg aztán végképp olyan szó, amit ki se mondjak, mert ez megosztja még a vezetőséget is.

 

IMG_4156

 

Cikksorozatunk korábbi részei itt olvashatók

Gyakran szerveznek olyan eseményeket, ahol cégeknek ajánlhatjuk magunkat, civil szervezeteket, CSR helyszínként. Jó ez, mert minket is tanít „CSR” gondolkodásra, hogyan tegyük vonzóvá, támogatásra érdemessé magunkat. Ám, mikor itt is megjelennek olyan civil szervezetek, akiknél a társadalmi üzenetnél fontosabb a programkínálatban a cégek dolgozóinak kényeztetése, élményhez juttatása, akkor az ember újra azt érzi, valami félrecsúszik.

Szóval, tanulni kell ezt is. Nekünk is, és a cégeknek is. Akik ebben segítenek, a közvetítők, ők leginkább minket, civileket akarnak felruházni tudással ezen a téren, miközben mi azt is érezzük, hogy a cégeknél sincs rendben minden a CSR körül.

Alapítványunk kiterjedt céges kapcsolatrendszerében sokféle támogatási forma létezik. Céges adományok a termékeikből, vagy szolgáltatásiaból, egy-egy esemény, kirándulás szponzorálása, aukció, kiállítás szervezése, gyerekrajzos, az alapítvány munkáját népszerűsítő képeslapküldés karácsonykor az ügyfeleknek, szintén karácsonyra ajándékvásárlás a társadalmi vállalkozásunk termékeiből, céges jótékonysági rendezvények szervezése, céges adománygyűjtések, program- és működési támogatások, kiajánlás a cég kapcsolatrendszerében CSR tevékenységre, közös karitatív projektek, gyerekek támogatása ösztöndíjjal, helyszínre hozott előadások, fejlesztő programok, önkéntes munkával töltött napok különféle területeken(amelyeket a cégek munkanapnak számolnak el), közösségi munka a helyszínen, felújításokban, gyerekprogramokban, és még sok más.

 

IMG_3430

 

Mi is arra törekszünk, hogy a cégeket hosszú ideig tarthassuk magunk mellett, hogy a támogatásért, legyen az bármilyen jellegű, ők is kaphassanak elégedettséget, hogy jó volt jónak lenni, segíteni, értelme volt a befektetett pénznek, munkának, időnek.

Hogy érezzék, tettek azért, hogy jobb legyen a világ. Mert a világ így lehet jobb. Összefogással, érzékenyítéssel, és a célok közelítésével.

L. Ritók Nóra

A szerző az Igazgyöngy Alapítvány alapítója. Fotók: Igazgyöngy Alapítvány

 

tetszett_a_cikk3

 

  • Barbrady

    Tiltsuk be az illegális tevékenységeket!

  • Zsolt Balogh

    Megnéznék egy összehasonlítást a szoci időkből. Ja akkor még le is tiltotta gyurcsány a hírlapot elő se lehetett fizetni rá…

    • Zoltán Nemcsényi

      “elmútnyócév”? Ennyit tudtok…

      • Balazs Horvath

        nem, tudjuk meg azt is, hogy az elmult 20 ev. meg az elötte levö 40. de erre nem igen van valaszotok.

        • kajla

          itt a remek alkalom, válaszolj hát te!

    • Zsolt Hummel

      Nem azért lett kormány váltás, hogy többet ne legyen olyan mint a Gyurcsány éra volt? Mert a számok makacsak. És azért 80%-os állami bevétel elég durva. Én nem vagyok ellensége az állami költésnek, minden országban van. Az USA-ban az 5-ik legnagyobb költő a hadsereg.
      De azért egy piaci alapú elosztás nem ártana, mert hát az lenne a lényeg, hogy minnél jobb legyen az elérés. Szerinted ha te adnád a pénzt egy médiának, nem azt néznéd hány embert érsze el. Nem mindegy mi a tartalom. Nem szeretem a Barátok közt műsort, de ha egyszer ott lehet elérni a legtübb embert csak ott hirdetnék. Vagy szerinted jobb elkölteni az ECHO TV-n hajnali műsűrosávban?

    • János Virág

      Gyurcsány idejében már a fidesznek nagy médiabirodalma volt! A 93-ban eladott és ellopott székházból kapott pénzből!

    • Kató Tóth-Pintér

      Ha annyi hülyeséget írt, mint most, akkor nem csodálom. (Széles a gravitáció kikapcsolható, energiacella stb.)

    • http://atleta.hu/ Laszlo Marai

      Na, csak sikerult elmutnyocevezni, vagyis nem vegigolvasni a cikket. Az utolso mondat pont arra hivja fel a figyelmet, hogy ha nem akarsz ezzel hulyet csinalni magadbol, akkor kattints tovabb erre a cikkre: http://www.kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma . Hosszu, persze, az elmutnyocev az meg csak par masodperc, plusz jobban is esik, mint szembesulni a valosaggal.

      Ha lusta vagy (mint en), akkor mondjuk 3 perc tekergetessel megtalalod az az abrat, ami a Gyurcsany- es a masodik Orban kormany media kolteseit hasonlitja ossze. De tudod, mit, csak hogy nehezebb legyen torzitanid a valosagot, itt egy screenshot (reszletesen ott): https://uploads.disquscdn.com/images/3046b141c6f372498cc4325acfacf7705d270927c29f488674b00fc8c02f36f6.png .

      Balra a Gurcsany, jobbra az Orban. A cikkben termeszetesen interaktiv az abra, erdemes atmenni.

    • kajla

      fárasztó vagy és hazudsz is

  • Balazs Horvath

    mondjuk az allami arany nem csak attol lehet magas, hogy magas az allami költes, hanem attol is, hogy alacsony a piaci költes. (jo lenne az abszolult szamokat is latni). ami szinten vizsgaltra lenne erdemes: hogy miert gondolja a “piac”, hogy a hvg olvasoi vesznek autot, a heti valasz olvasoi viszont nem. nepszabagsag olvasoi hasznalnak dezorodort, a magyar nemzet olvasoi meg nyilvan bunkok es nem. szoval nem csak az allam szelektal a maga kedvere hanem az un piac is.

    es hat bocs az elmult 8 evezesert de milyen szep volt ügye amikor a piac lathatatlan es a kormany maga fele huzo keze egyarant a nepszabi and Co-t tömtek. (a belinkelt cikk orbitalis csusztatasa, hogy ugy csinaltok, mintha csak a napszabi meg a nepszava lett volna korlmanyközeli a szoci kormanyok alatt, holott a videki lapok, az akkori metro, blikk etc szinten az volt. igy aztan egyaltalan nem torzabb a mai kormany költese mint az akkori volt)

    • http://atleta.hu/ Laszlo Marai

      Na most akkor megint nem hiszunk a piacnak? Vagy hogy van ez? Csak akkor, amikor a nepszabit elintezi? Amugy az, ha alacsony a piaci koltes az pont ugyanaz, mint ha magas az allami. Mert miert eri meg az allamnak ott hirdetni, ahol a piaci szereploknek nem? (Es a piaci szereplok az tobbes szam, sok-sok ceg osszessege, meg ha a koltes nagy reszet viszonylag keves ceg is hozza.)

  • Laci

    Sziasztok!

    Kis segítség, amivel össze tudjátok hasonlítani a látogatottságot. Nagyon jól és pontosan mér. Ha több adatot szeretnétek az ingyenesnél, fizessetek rá elő, vagy kattintsatok a 7 napos próbaverzióra.

    nol.hu (66. helyen van Magyarországon a látogatottság alapján)
    http://www.alexa.com/siteinfo/nol.hu

    magyaridok.hu (191. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/magyaridok.hu

    888.hu (108.hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/888.hu

    444.hu (14. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/444.hu

    index.hu (5. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/index.hu

    origo.hu (8. hely)
    http://www.alexa.com/siteinfo/origo.hu

    És atlatszo.hu :) (400. hely, hát ezen van még mit javítani)
    http://www.alexa.com/siteinfo/atlatszo.hu

    A fizetős tartalomban látni fogtok napi látogatottsági adatokat is egyedi látogatók alapján, és nagyon sok mást is.

  • Ági33

    Tiltakozás a sajtószabadságért, a Népszabadság megszüntetése ellen:

    https://www.youtube.com/watch?v=JqexVw8MrAA